In deze Turap zijn alle afwijkingen opgenomen die op dit moment bekend zijn voor het boekjaar 2024.
Deze afwijkingen worden in de begrotingsprogramma’s in de bijlagen gepresenteerd daar waar de afwijkingen zich voordoen. In een aantal gevallen betekent dit dat een afwijking uit onderstaande tabel verdeeld is over meerdere programma’s, omdat het bijvoorbeeld over vastgoed gaat dat in meerdere programma’s is begroot. Ook vindt er in sommige gevallen een verdeling van de afwijking plaats over wijkprogramma’s en stedelijke programma’s. Tot slot is het voordeel op het gemeentefonds in programma S00 opgenomen, maar is rekening gehouden met het feit dat hierin extra middelen worden ontvangen ter dekking van lasten op andere programma’s.
Turap 1 | 2024 |
---|---|
Aanbesteding dagelijks onderhoud in stadsdeel centrum, Spijkerbuurt en Arnhemse Broek (CSA) | -2.000 |
Bijzondere bijstand | -165 |
MGR formatie RBL - uitvoering leerplicht | -92 |
Huisvesting ambtelijke organisatie (beëindiging huurkorting) | -937 |
Nominaal - CAO 2024 | -790 |
Vennootschapsbelasting | -478 |
BRP-straat Zevenaar | -256 |
Interne veiligheidscoördinatie | -100 |
Onttrekking BR bedrijfsvoering interne veiligheidscoördinatie | 100 |
Jongerenraad | -50 |
Dekking Jongerenraad uit voordeel Sportbedrijf | 150 |
Monitor leefbare wijken | 56 |
Doorontwikkeling wijksturing | 75 |
Resultaat rekenkamer 2023 | -93 |
Onttrekking rekenkamer resultaat 2023 uit de BR Rekenkamer | 93 |
Actualisatie MIP | 1.334 |
Gemeentefonds | 3.373 |
Areaalontwikkeling opbrengsten OZB | -142 |
Horecastewards | -85 |
VGGM resultaatbestemming 2023 | 400 |
Bestuurlijke boetes uhv brandbeveiligingsverordening | -52 |
Sportevenementen | -275 |
Sportevenementen onttrekking uit de BR Evenementen | 275 |
Visie nieuwe haven (Sociaal Economisch Fonds) | -100 |
Korenkwartier (Sociaal Economisch Fonds) | -89 |
Uitvoeren van de reclamecode (Sociaal Economisch Fonds) | -80 |
Onderzoek impuls winkelgebieden (Sociaal Economisch Fonds) | -70 |
Kwaliteitsimpuls werklocaties (Sociaal Economisch Fonds) | -50 |
Onttrekking BR Sociaal Economisch Fonds | 389 |
Historische Kelders | -40 |
Reëel ramen toeristenbelasting | 100 |
Dak instorting gymzaal Olympus | -800 |
Bewegingsonderwijs | -150 |
Natuurcentrum (Molenplaats): Uitbreiding subsidie Arnhem | -105 |
Natuurcentrum (Molenplaats): Incidentele subsidie | -100 |
Dekking Natuurcentrum (Molenplaats): Projectbudget (Poort naar de Veluwe) | 100 |
Dekking Natuurcentrum (Molenplaats): Bossen en Parken/Natuur | 105 |
Actualisatie BUIG | -3.736 |
Actualisatie WSW | -624 |
Studietoeslag | -300 |
Volume-ontwikkeling kosten jeugdzorg / prognose | -10.400 |
Dekking volume-ontwikkeling uit BR Wmo en Jeugdzorg | 2.400 |
Tarievenonderzoek ambulant Wmo | -3.230 |
Dekking tarievenonderzoek ambulant Wmo | 3.230 |
Tarievenonderzoek ambulant jeugdzorg | -2.839 |
Tarieven inkoop Verblijf jeugdzorg | -2.330 |
Landelijk tarief jeugdbescherming vanaf 2024 | -930 |
Aanpak wachtlijsten en huishoudelijke ondersteuning | -650 |
Dekking aanpak wachtlijsten en huishoudelijke ondersteuning uit de BR Wmo en jeugdzorg | 650 |
CAO wijziging SWT | -338 |
Dekking CAO wijziging SWT uit BR Wmo en jeugdzorg | 338 |
Frictiekosten beëindigen pilot begeleiding | -136 |
Dekking frictiekosten beëindigen pilot begeleiding uit de BR Wmo en jeugdzorg | 136 |
Veilig thuis bijdrage 2024 | -80 |
Doelgroepenvervoer | 400 |
Actualisatie beschermd wonen | 2.230 |
Actualisatie beschermd wonen toevoeging naar de BR Wmo jeugdzorg | -2.230 |
Dekking tekort zorg | 2.736 |
Uitvoeringskosten Bureau Nieuwkomers | -158 |
Dekking uitvoeringskosten Bureau Nieuwkomers uit BR Asiel en inburgering | 158 |
Klimaatinstallatie Valkenhuizen | -100 |
Kosten lachgascilinders | -800 |
Kosten ruimen fietsen | -80 |
Dierentehuis | -50 |
Afval Grof vuil ophalen aan huis | 350 |
Opbrengsten afvalstoffenheffing | 400 |
Opbrengstdaling scheepvaartsrechten | -100 |
Totaal Turap 1 | -16.632 |
Het hier gepresenteerde beeld laat op voorhand een nadeel van bijna € 17 miljoen zien (de uitsplitsing in baten en lasten is te vinden in de volgende tabel). Mede in het kader van het financieel meerjarenbeeld dat voor de Perspectiefnota 2025-2028 is opgesteld, wordt een aantal bezuinigingsopties voorgesteld om dit nadeel te beperken. In de Perspectiefnota wordt een uitgebreide toelichting gegeven op het meerjarige financiële perspectief en de mogelijkheden voor bijsturing. Daar waar deze mogelijkheden ook al voor 2024 ingezet kunnen worden, zijn ze in deze Turap-1 in een apart hoofdstuk opgenomen. In totaal gaat het om een bedrag van € 10,5 miljoen dat ingezet kan worden om het genoemde nadeel van bijna € 17 miljoen te verzachten. Daarmee wordt het structurele tekort in 2024 opgelost, rekening houdend met de begrote mutatie aan de algemene reserve over 2024. Het resterende tekort is van incidentele aard en heeft in die zin alleen een effect op de weerstandsfactor. De weerstandsfactor komt met dit beeld in 2024 echter boven de minimale norm uit op 1,2.
In onderstaande tabel is het totaalbeeld van de Turap op het niveau van lasten en baten opgenomen. Dit beeld laat per saldo wederom het nadeel van € 16,6 miljoen voor de algemene reserve zien.
Begroting | Afwijking | Prognose | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand maart | Turap 1 | Turap 1 | ||||
2024 | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Middelen | ||||||
Lasten | 929.608 | 26.767 | 956.375 | N | ||
Baten | 898.571 | 5.065 | 903.636 | V | ||
Saldo lasten en baten | -31.037 | -21.702 | -52.739 | N | ||
Toevoegingen aan reserves | 65.232 | 2.230 | 67.462 | |||
Onttrekkingen aan reserves | 96.270 | 7.300 | 103.570 | V | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 31.038 | 5.070 | 36.108 | V | ||
Prognose resultaat | 1 | -16.632 | -16.631 | N |
Zoals in de leeswijzer benoemd, wordt een aantal afwijkingen in de begroting gewijzigd, omdat deze afwijkingen niet meer zullen wijzigen in de loop van 2024. Dit leidt ertoe dat van de totale afwijking van € 16,6 miljoen een bedrag van € 2,6 miljoen wordt verwerkt in de begrotingswijziging bij deze Turap. Dit ontstaat door het saldo van voor- en nadelen van de individuele afwijkingen die volgens eerder benoemde criteria hiervoor in aanmerking komen. Het verschil met het totale geraamde nadeel van € 16,6 miljoen wordt mogelijk in Turap-2 verwerkt als er op dat moment zekerheid is over de onderliggende afwijkingen.