Verschillenverklaring
Begroting | Afwijking | Prognose | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Maart | Turap 1 | Turap 1 | |||||||
2024 | |||||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Middelen | |||||||||
Lasten | 107.289 | 1.089 | 108.378 | ||||||
Baten | 615.647 | 4.717 | 620.364 | ||||||
Saldo lasten en baten | 508.358 | 3.628 | 511.986 | ||||||
Toevoegingen aan reserves | 298 | 0 | 298 | ||||||
Onttrekkingen aan reserves | 12.885 | 193 | 13.078 | ||||||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 12.587 | 193 | 12.780 | ||||||
Prognose resultaat | 520.945 | 3.821 | 524.766 | ||||||
Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | B | |||
afwijking | BR | ||||||||
(x €1.000) | |||||||||
Lasten | 1.089 | N | |||||||
Bedrijfsvoering en PenO | 937 | N | Huisvesting ambtelijke organisatie (beëindiging huurkorting) | I | AR | J | |||
Financiën | 790 | N | Nominaal -CAO 2024 | I | AR | J | |||
Financiën | 478 | N | Vennootschapsbelasting | S | AR | J | |||
Publieke dienstverlening | 256 | N | BRP-straat Zevenaar | S | AR | N | |||
Bedrijfsvoering en PenO | 100 | N | Interne veiligheidscoördinatie | I | BR | J | |||
Raad | 93 | N | Resultaat rekenkamer 2023 | I | BR | N | |||
Wijken en wijkgericht werken | 50 | N | Jongerenraad | I | AR | J | |||
Financiën | -56 | V | Monitor leefbare wijken | I | AR | N | |||
Wijken en wijkgericht werken | -75 | V | Doorontwikkeling wijksturing | I | AR | N | |||
Wijken en wijkgericht werken | -150 | V | Dekking Jongerenraad uit voordeel Sportbedrijf | I | AR | J | |||
Financiën | -1.334 | V | Actualisatie MIP | S | AR | J | |||
Baten | 4.717 | V | |||||||
Financiën | 4.859 | V | Gemeentefonds September - December circulaire | S | AR | J | |||
Financiën | -142 | N | Areaalontwikkeling opbrengsten OZB | S | AR | N | |||
Toevoegingen aan reserves | 0 | ||||||||
Onttrekkingen aan reserves | 193 | V | |||||||
Bedrijfsvoering en PenO | 100 | V | Onttrekking bestemmingsreserve bedrijfsvoering interne veiligheidscoördinatie | I | BR | J | |||
Raad | 93 | V | Onttrekking bestemmingsreserve rekenkamer resultaat 2023 | I | BR | N |
Huisvesting ambtelijke organisatie
Met ingang van 1 juli 2023 is de overeengekomen tijdelijke huurkorting van het Stadskantoor geëindigd. In Turap-2 2023 is dit incidenteel opgelost voor 2023, maar in de begroting 2024 is hier voor de jaren 2024 tot en met 2026 (looptijd huurcontract) nog geen rekening mee gehouden. Dit heeft op jaarbasis een nadelig resultaat tot gevolg van € 937.000.
Nominaal - CAO 2024 ambtelijke organisatie
In de begroting 2024 is rekening gehouden met een loonontwikkeling voor het eigen personeel van 5,2 % op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2023. In het najaar van 2023 is een nieuwe CAO afgesloten. Als gevolg hiervan komt de ontwikkeling van de loonsom uit op 7,2%. Voor 2024 heeft dit een nadelig resultaat tot gevolg van € 0,8 miljoen.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
De Belastingdienst legt jaarlijks eind januari al een voorlopige aanslag op waarbij gekeken wordt naar de Vpb-aangiften in de eerdere jaren. Met ingang van 2023 zijn de tarieven voor de parkeergarages verhoogd waardoor het resultaat op deze activiteit ook gegroeid is. Hierdoor is een verschil ontstaan tussen de door de Belastingdienst ingeschatte voorlopige aanslag uit januari 2023 en de werkelijke realisatie over 2023. Dit heeft ook voor 2024 en verder een structureel effect op de te betalen vennootschapsbelasting.
BRP-straat Zevenaar
De gemeente ontvangt voor de bemensing van de BRP straat in Zevenaar een vergoeding van het Rijk van € 495.000 per jaar. In de begroting wordt er vanuit gegaan dat de kosten die de gemeente hiervoor maakt voor een deel uit de reguliere budgetten voor Publieke Dienstverlening kunnen worden gedekt, en werd een deel van de vergoeding van het Rijk aan de algemene middelen toegevoegd. Het blijkt echter dat door toegenomen werkzaamheden de volledige vergoeding van het Rijk noodzakelijk is om alle taken uit te kunnen voeren. Hierdoor ontstaat nu een nadeel ten opzichte van de begroting van € 256.000.
Interne veiligheidscoördinatie
Binnen de gemeente is de bezetting ten aanzien van de interne veiligheidscoördinatie beperkt , terwijl de complexere casuïstiek binnen de spreekkamers, door onder andere het weer zelf uitvoeren van schulddienstverlening, verder toeneemt. Het gaat hierbij zowel om de locatie (bijvoorbeeld ook op de diverse plekken in de wijken), als getraind zijn hoe om te gaan met bedreiging of agressie. Nu wordt er veel geschakeld op basis van incidenten, daar gaan de volledige uren van de interne veiligheidscoördinator aan op. De verharding van de maatschappij is direct terug te zien in toenemende opgave met betrekking tot waarborging van het bieden van een veilige werkplek voor onze ambtenaren. Om tot een betere borging van dit onderwerp in de organisatie te komen, zijn extra middelen nodig. In 2024 leidt dit tot een nadelig resultaat van € 0,1 mln. Dit nadeel wordt gedekt door een onttrekking uit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering.
Resultaat Rekenkamer 2023
De Rekenkamer heeft over 2023 een nadelig resultaat gerealiseerd van € 93.000. Dat is enerzijds een gevolg van de langdurige ziekte van de medewerkers van de Rekenkamer, anderzijds heeft de Rekenkamer mede daardoor extra moeten inhuren om het complexe onderzoek inzake generatiearmoede op tijd te voltooien. Ook heeft de Rekenkamer door die ziekte extra secretariaatscapaciteit moeten inhuren ter ondersteuning van de onderzoeken. De Rekenkamer beschikt over een bestemmingsreserve om te borgen dat onderzoeken kunnen worden uitgevoerd. Aangezien de jaarrekening 2023 van de gemeente al is afgerond, wordt voorgesteld om het nadelig resultaat ad € 93.000 in 2024 te onttrekken aan de bestemmingsreserve Rekenkamer. Na verrekening van het resultaat bedraagt de stand van de bestemmingsreserve € 120.000.
Jongerenraad
In november 2023 bij de behandeling van de Begroting 2024 heeft de raad een motie ingediend met een verzoek aan het college om een jongerenraad in te stellen. Deze jongerenraad, met jongeren tussen de 15 en 25 jaar, wil de stem van Arnhemse jongeren laten horen en invloed uitoefenen op het beleid van gemeente Arnhem. Deze motie is door ons college overgenomen. Dit jaar en in 2025 en 2026 leidt dat tot extra kosten en een nadeel van € 50.000 per jaar. In het laatste jaar 2026 volgt een evaluatie van de jongerenraad en wordt gekeken naar de voortzetting. De kosten kunnen worden gedekt uit het voordeel op de energielasten van het Sportbedrijf dat ruimte oplevert voor de algemene middelen
Monitor leefbare wijken
In 2023 zijn de lasten voor de tweejaarlijkse monitor leefbare wijken van het destijds in 2024 opgenomen budget van € 125.000 verdeeld naar € 56.000 in 2023 en € 69.000 in 2024. Er is echter vergeten om de oorspronkelijke begroting in 2024 met € 56.000 te verminderen. Dit doen we nu alsnog, waardoor een voordeel op de Algemene middelen ontstaat van € 56.000.
Doorontwikkeling wijksturing
In de begroting 2024 staat een budget van € 150.000 opgenomen voor doorontwikkeling/implementatie Koersnota 2.0. We schatten in de helft van dit budget ook in 2025 nodig te hebben, enerzijds voor de begeleiding van Twynstra & Gudde voor het verandertraject wijksturing. En anderzijds voor de ontwikkeldagen van de Teams Leefomgeving. Hierdoor ontstaat op de begroting 2024 een voordeel van € 75.000.
Actualisatie MIP
Op basis van de realisatie over 2023 zijn de planningen van de investeringsprojecten in de meerjaren investeringsplanning (MIP) geactualiseerd. Hierdoor verschuift de realisatie van een aantal projecten naar een later jaar dan 2024. Dit kan diverse oorzaken hebben, zoals personele wisselingen of knelpunten in de capaciteit. Het is gebruikelijk dat niet alle investeringen hun oorspronkelijk geplande investeringsritme volgen. Daarom wordt over het geheel van de investeringen een deel planningsrealisme geraamd om hier op het totaal rekening mee te houden. In de reeks actualisatie MIP zijn geen nieuwe investeringen opgenomen. Als gevolg van de actualisatie van het MIP ontstaat in 2024 een voordeel van € 1,3 miljoen.
Gemeentefonds september- en decembercirculaire 2023
Het voordeel op het gemeentefonds ontstaat vanwege het feit dat de september- en decembercirculaires 2023 niet meer in de begroting zijn verwerkt. De begroting is gebaseerd op de meicirculaire 2023. Uit de september- en decembercirculaire 2023 ontstaan de volgende effecten:
- Als gevolg van wijzigingen in de uitkeringsfactor en actualisatie van de maatstaven ontstaat in 2024 een voordeel van bijna € 5 miljoen.
- Een aantal nieuwe taakmutaties en (aanpassingen in) decentralisatie-uitkeringen wordt ontvangen en deze worden overgeheveld naar de inhoudelijke programma's. Zie daarvoor de toelichtingen op andere programma's.
Areaalontwikkeling opbrengsten OZB
De opbrengsten OZB worden geraamd op basis van het aantal woningen inclusief de groei die hierin in de komende jaren verwacht wordt. Voor deze zogenaamde areaalontwikkeling is meerjarig een extra opbrengst OZB in de begroting opgenomen. Jaarlijks wordt beoordeeld of de geraamde extra opbrengsten naar boven of beneden bijgesteld moeten worden op basis van actuele gegevens over de ontwikkeling van de woningbouwvoorraad. De areaalontwikkeling 2024 blijft achter bij waar in de Begroting 2024 van uit is gegaan. De geraamde opbrengsten OZB worden daarom vanaf 2024 structureel met € 141.500 naar beneden bijgesteld.